پلتفرم‌های بزرگ اجتماعی همگی درحال حرکت به سوی فراهم‌سازی بستری برای کسب درآمد برای کاربران خود می‌باشند. از اقدامات جدید تلگرام برای حراجی نام‌کاربری و آی‌دی گرفته تا قابلیت پیام‌های پولی آن؛ جالب است بدانید که اینستاگرام هم در سال پیش‌رو قابلیت درآمدزایی خود را برای کاربران فعال می‌کند و قدم‌های اجرایی هم در این زمینه برداشته است. اما پیش از همه این پلتفرم‌ها این یوتیوب بود که قابلیت درآمدزایی را به بهترین شیوه برای کاربران خود به ارمغان آورد و با موفقیت بزرگی روبرو شد. حال توئیتر هم در این راه قدم برداشته و برای افزایش جریان‌های درآمدی خود به فکر ایجاد امکاناتی برای درآمدزایی کاربران می‌باشد تا بتواند از این طریق کارمزد بگیرد.

واشنگتن پست گزارشی را طبق ایمیل‌های داخلی شرکت توئیتر تهیه کرده است که در این مطلب به تحلیل آن می‌پردازیم.

تقریبا 90 درصد درآمد توئیتر و بسیاری از وب‌سایت‌هایی که در زمینه محتوا فعالیت می‌کنند از طریق تبلیغات صورت می‌گیرد، اما مشکل اینجاست که تنها متکی بودن به یک جریان درآمدی می‌تواند شرکت را وابسته به آن حوزه کند و در اینصورت اگر ضربه‌ای به این بخش وارد شود، کل درآمد شرکت مورد تاثیر قرار می‌گیرد. به همین خاطر توئیتر در سال‌های اخیر حتی قبل از ورود ایلان ماسک شروع به برسی راه‌های درآمدی جدا از تبلیغات کرده است. از این رو امکان دارد قابلیت جدیدی که برای آینده کاربران توئیتر پیش‌بینی شده، از تصمیمات اخیر ایلان ماسک نباشد، به هرحال مشخص نیست.

از راه‌های درآمدی که توئیتر در این مدت اجرایی کرد می‌توانیم به سوپر فالو اشاره کنیم که به کاربران حرفه‌ای این امکان را می‌داد که برای توئیت‌های مخصوص خود از کاربران هزینه دریافت کنند، و یا قابلیت Twitter Blue که از کاربران میزان هزینه‌ای برای دریافت تیک آبی اهراز هویت توئیتر دریافت می‌کند. همچنین توئیتر اقدامات جزئی برای رشد جریان‌های درآمدی خود انجام داده که برسی آن‌ها در این مطلب نمی‌گنجد.

ویژگی‌ جدیدی که درباره آن صحبت می‌کنیم، ویژگی Paywalled Video نام گرفته است که به کاربران امکان دریافت پول از دنبال کنندگان خود در ازای تماشای ویدئوهای مخصوص شان را می‌دهد.

در روزهای اخیر از اولین قول‌هایی که در توئیترش به کاربران داد، افزایش حجم ویدئوها بود که بسیاری از کاربران درخواست کرده بودند؛ اما گویا این افزایش حجم ویدئو و حتی تعداد کاراکترهای توئیت‌ها هزینه‌های جداگانه‌ای دربر دارد. حال جالب اینجاست که امکان Paywalled video باعث جبران هزینه‌های بالا بردن طول ویدئوها می‌شود! اگر قابلیت پولی کردن ویدئوها فعال شود، کاربران بیشتر ویدئوهایشان را دوست دارند با این قابلیت آپلود کنند، اما بخش کمی از کاربران اقدام به پرداخت و تماشای ویدئوها می‌کنند، که این موضوع باعث کاهش ترافیک مربوط به پخش ویدئوهای طولانی‌تر در توئیتر می‌شود.

 

Patwaleed Video ریسک بالایی دارد

با اینکه از کارمندان مربوطه توئیتر خواسته شده که این قابلیت را طی دو هفته بعد از آن ایجاد کنند، اما بخش اعتماد محصول توئیتر در ایمیل ارسالی یکی از کارمندان به ریسک بالای این شیوه درآمدزایی اشاره کرده است. در این ایمیل به مشکلی اشاره شده که یوتیوب شدیدا در مسائل مربوط به حق نشر و کپی رایت ویدئوها و یوتیوب دانلودرها با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این بخش از شرکت تاکید می‌کند که ویدئوهایی که بصورت پولی در توئیت‌ها قرار می‌گیرند باید از حق نشر ویدئوها پیروی کرده و همچنین اطمینان کامل حاصل شود که ویدئو موردنظر متعلق و ساخته شده خود کاربر می‌باشد. نظارت بر روی این موضوع خود می‌تواند هزینه‌های جداگانه‌ای برای توئیتر داشته باشد.