لیندا یاکارینو بلافاصله پس از توئیت ایلان ماسک درباره انتخاب یک مدیرعامل جدید زن برای این شرکت، هدف اصلی رسانههای بین المللی قرار گرفت و محبوبیت شخصی او شروع به پیشرف کرد! اما سوالهای بسیاری برای خیلیها درباره زندگی شخصی و حرفهای این شخص وجود دارد که باعث شده دست به نوشتن این مقاله بزنیم! با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما درباره لیندا یاکارینو جواب دهیم!
لیندا یاکارینو کیست؟
لیندا یاکارینو مدیرعامل جدید شرکت توئیتر، زنی 60 ساله میباشد که به تازگی به دلیل مسئولیت جدیدش محبوبیت بسیاری جذب کرده است (البته نگاه به عدد 60 نکنین چونکه عکسشو ببینید ذوق زده میشید!). لیندا یاکارینو یکی از زنان برجسته و نامدار صنعت تبلیغات میباشد که بیش از 25 سال سابقه درخشان در این حوزه دارد (یعنی دقیقا کلی بیشتر از سن من!). یاکارینو اهل نیویورک میباشد و اکثر افراد او را بخاطر سمت قبلی در شرکت NBCUniversal یعنی مدیر تبلیغات میشناسند. میتوان گفت که تا پیش از رسیدن به مدیرعاملی توئیتر، این سمت مهمترین سمت وی در کارنامه حرفهای اش بوده است.
آشفتگی در توئیتر پیش از لیندا یاکارینو
با ورود ایلان ماسک به شرکت توئیتر پس از خرید این شرکت، موجی از آشفتگی در بین کارمندان درباره آینده این شرکت بوجود آمد. همه میدانستند که ایلان ماسک با قوانین و سیاستهای کاری جدید و سختی وارد کار خواهد شد زیرا بخاطر مدیریت سختگیرانهاش شهرت دارد. البته ناگفته نیست که ایلان خود به قصد انقلاب وارد این شرکت شد و به همین دلیل نیز تقریبا تمامی مدیران ارشد شرکت را اخراج کرد و افراد مدنظر خود را جایگزین این افراد نمود.
توئیتر به عنوان یک تریبون جهانی و رسمی برای گفتگوها و اظهار نظر افراد مهم دنیا از جمله سیاستمداران میباشد؛ اما همچین پلتفرم مهمی، به دلیل ضعف مدیریتی و همچنین نفوذ سیاستمداران دموکرات، کاملا تحت اختیار و اراده این افراد قرار گرفته بود و از آن برای اهداف سیاسی خود در انتخابات و ... استفاده میکردند. ایلان ماسک که در این مدت به جمهوری خواهان آمریکا قدری نزدیکتر شده بود، اقدام به خرید این شبکه اجتماعی گرفت تا به آن سر و سامان بدهد.
علاوه بر آشفتگیهای بوجود آمده به دلیل سیاستهای جدید، اظهار نظر افرادی مانند خالق ماستودون (پلتفرم رقیب توئیتر) درباره ضعف مدیریتی ایلان ماسک بر شدت این آشفتگیها افزود. بسیاری نبوغ ایلان را در مدیریت صنعتی میدانند، نه مدیریت شبکههای اجتماعی.
تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا باعث شود ایلان ماسک در یک نظرسنجی عمومی در توئیتر، درباره ماندن خود در سمت مدیرعاملی تصمیم بگیرد و با اختلاف نه چندان زیادی، کاربران رای به رفتن او از این سمت دادند. او اعلام کرد که بزودی مدیرعامل جدید را معرفی میکند، اما خود در بخشهای فنی شرکت و هیئت رئیسه باقی خواهد ماند.
چرا لیندا یاکارینو؟
در پیش بینیهای کاربران برای انتخاب مدیرعامل جدید، لیندا یاکارینو اخرین فرد محتمل بود؛ اما در واقع در هر صورتی لیندا یاکارینو بهترین انتخاب برای حال حاضر توئیتر میباشد.
بخش اعظم درآمد توئیتر وابسته به بازار تبلیغات است. وابستگی درامد یک شرکت صرفا به یک جریان درآمدی خطری بزرگ است. ایلان ماسک نیز به محض ورود به شرکت، اقدام به ایجاد طرحهای جدیدی برای درآمدزایی مانند فروش تیک آبی نمود. حال برای همچین شرکتی، بهترین مدیرعامل میتواند کسی باشد که فردی آشنا و محبوب در صنعت تبلیغات باشد. لیندا یاکارینو برگ برنده تمامی شرکتهای بزرگی است که به وسیله درآمد تبلیغات رشد کردهاند و پیش از این یاکارینو به عنوان مدیر تبلیغات به عنوان یک مهره کلیدی در آن حضور داشته است.
لیندا یاکارینو یک رهبر یا یک مهره؟
کناره گیری ایلان ماسک از سمت مدیرعاملی از نظر شخصی تنها برای آرام کردن منتقدان داخلی و بیرونی شرکت بود که بخاطر سختگیریها و سیاستهای جدید ایلان ماسک به جوش آمده بودند؛ اما به این معنی نخواهد بود که ایلان ماسک دیگر رهبر توئیتر نیست!
ایلان ماسک هم به دلیل نداشتن دانش و تجربه کافی از صنعت تبلیغات و هم مشغله فشرده، به حضور لیندا یاکارینو و تخصص وی نیاز دارد، اما هنوز ایلان تعیین کننده خط و مشیهای اصلی شرکت میباشد. به نظر شخصی، تنها فردی با سابقه مدیریتی ماسک قادر است شرکتی مانند توئیتر که نزدیک به ورشکستگی میباشد را بازسازی کند.