همانطور که می‌دانید یوتیوب یک پلتفرم تخصصی برای ویدئوهای طولانی می‌باشد که کاربران به عنوان یک دانشگاه از آن یاد می‌کنند که می‌توان ساعت‌ها ویدئوهای با کیفیت را در آن تماشا کرد و حتی دانلود کرد، اما کاربران بسیار زیادی در یوتیوب فعال هستند که تولید کننده پادکست‌های ویدئویی هستند و پادکست‌های خود را به جای انتشار در پلتفرم‌هایی مانند اسپاتیفای و یا اپل‌پادکست در یوتیوب منتشر کنند. انگیزه اینگونه افراد می‌تواند جذب مخاطبین بیشتر و یا درآمدزایی باشد. حال به همین خاطر یوتیوب تصمیم گرفته بخش اختصاصی برای این تولید کنندگان پادکست ایجاد کند که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

کاربران می‌توانند از طریق آدرس youtube.com/podcasts و یا بخش اکسپلور و یا زبانه پادکست به آن دسترسی داشته باشند. این بخش به شما کانال‌های پادکستی را نشان می‌دهد که ملیون‌ها مشترک دارند و بسیار جذاب هستند.

 

ورود یوتیوب به صنعت پادکست‌ها

 

حضور یوتیوب به صنعت پادکست جدی نیست

هرچند برای شرکت گوگل، صنعت پادکست یک صنعت بسیار کوچک است و گوگل می‌تواند به آسانی آن را به انحصار بگیرد، اما این صنعت مرتبط با اهداف و کارایی پلتفرم یوتیوب نمی‌باشد. بخش پادکست‌ها در یوتیوب تنها برای حفظ طرفداران تولید پادکست در برابر پلتفرم‌های مخصوص انتشار پادکستی مانند اسپاتیفای و اپل‌پادکست می‌باشد. حتی درآمدی که این صنعت می‌تواند برای گوگل ایجاد کند، با توجه به ارزش دیگر بخش‌های گوگل چندان بزرگ و با ارزش نیست.

شرکت‌هایی مانند اپل و اسپاتیفای که از اول به هدف از فتح قله‌های این بازار سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده‌اند، خودخواسته و با اهداف مشخص وارد این حوزه شدند، اما یوتیوب به هیچ وجه برای این بخش برنامه از پیش تعیین شده‌ای نداشته است و تنها ناخواسته مورد حجوم تولید کنندگان پادکست قرار گرفته است؛ جذب بازدید بالا و سادگی کار با پلتفرم یوتیوب می‌تواند از دلایل این موضوع باشد.

با اینکه دو شرکت نامبرده با هنرمندان مشهوری در حوزه پادکست مانند جو روگن و الکس کوپر قرارداد دارند، اما یوتیوب تنها با ایجاد یک صفحه اختصاصی برای پادکست‌ها به آن‌ها خاطر نشان ساخت که به آسانی آماده ورود به این حوزه می‌باشد.