پلتفرم یوتیوب رقابت سنگینی با دیگر پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و تیکتاک دارد. با اینکه از مزیتهای اصلی یوتیوب ویدئوی طولانی است و مزیتهای تیکتاک و اینستاگرام ویدئوی کوتاه است، ولی همه این پلتفرمها برای برتری در رقابت به دنبال کسب مزیتهای طرف مقابل میباشند. یوتیوب که بخش Shorts را برای آپلود و تماشای ویدئوهای کوتاه در سال 2020 ایجاد کرد، حال قابلیت جدیدی به آن افزوده که جای خالی آن حس میشد.

بخش جدید Edit To Shorts به کاربران این امکان را میدهد که ویدئوهای طولانی خود را به ویدئوهای کوتاه تر تبدیل کنند و آنها را مانند اینستاگرام ویرایش کنند. این بخش به کاربران این امکان را میدهد که متن، فیلترهای مختلف و یا محتواهای گالری یا دوربین خود را وارد ویدئوی کوتاه خود برای ویرایش کنند. این قابلیت برای سیستمهای ios و اندروید در دسترس است.
هر کاربری که ویدئوهای طولانی در یوتیوب آپلود کرده باشد، قادر است که با این قابلیت بخش 60 ثانیهای از آن ویدئو را برش دهد و در بخش Shorts نمایش دهد. ویدئوی کوتاه ساخته شده به ویدئوی طولانی (ویدئوی مادر) لینک میشود تا نیاز نباشد که کاربران ساعتها به دنبال ویدئوی اصلی باشند.
این قابلیت این امکان را به یوتیوبرها میدهد که بتوانند از ویدئوهای آپلود شده پیشین خود تبلیغ کنند و نگذارند که در آرشیو به فراموشی سپرده شوند و بتوانند باری دیگر به جذب مخاطبهای جدید برای آنها بپردازند. این ابزار همچنین تنها برای ویدئوهای آپلود شده توسط خود کاربر میباشند، به این معنا که کاربر نمیتواند ویدئوهای دیگران را برش بزند؛ این قابلیت مرتبط به حفظ حق نشر ویدئوها مانند محدودیت دانلود ویدئوها در یوتیوب میباشد.
یوتیوبرها همچنین میتوانند به وسیله ابزار Edit into a short ویدئوهای کلاسیک خود را ویرایش کنند و تغییرات جدیدی در ویدئوهای آپلود شده قدیمی خود ایجاد کنند.
هم اکنون بخش ویدئوهای کوتاه یوتیوب به بیش از 1.5 ملیارد کاربر در ماه رسیده است که آمار قابل توجهی برای پلتفرم یوتیوب میباشد.