اگر بجای یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و یا هر پلتفرم بزرگ دیگر بودید، وقتی یک کاربر چیزی را جستجو می‌کرد، چگونه در بین ملیون‌ها ویدئوی مرتبط لیستی را به او پیشنهاد می‌دادید؟ اگر من جای آن‌ها بودم، مانند شما معیارهای خاصی را تعریف می‌کردم که طبق آنها بهترین ویدئوهارا رتبه بندی کنم.

زمانی که شما در یوتیوب کلمه‌ای را سرچ می‌کنید، ربات یا سیستم برنامه نویسی شده یوتیوب، طبق الگوریتم‌های خاصی بهترین ویدئو هارا گلچین کرده و به کاربر نشان می‌دهد. این الگوریتم‌ها به شیوه‌ای هستند که طبق آن معیارها که گفتیم، بهترین ویدئوهارا مشخص می‌کنند.

حالا در این مرحله، ویدئوهایی که بالاتر از بقیه گلچین می‌شوند و رتبه بالا تری دارند، بازدید بیشتری کسب می‌کنند و بنابر این درآمد بیشتری هم خواهند داشت.

یادگیری سئوی یوتیوب و شیوه کار کردن الگوریتم‌های آن از جهت حائز اهمیت است که می‌تواند سرعت پیشرفت کانال بلاگری شما را افزایش دهد.

هدف الگوریتم‌های یوتیوب بهبود تجربه کاربری و سرعت در یافتن ویدئوی مناسب کاربر می‌باشد که اگر این الگوریتم‌ها نباشند، پیدا کردن یک ویدئو در یوتیوب مانند پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه خواهد بود.

 

الگوریتم‌های یوتیوب: رمز و رازهای یوتیوب

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین یوتیوب دانلودرها

 

الگوریتم‌های یوتیوب در گذر زمان

الگوریتم یوتیوب هنوز همان الگوریتمی که یک سال پیش یا یک ماه پیش بود نیست! الگوریتم یوتیوب مانند الگوریتم گوگل و یا هر الگوریتم قدرتمند دیگری لحظه به لحظه تغییر می‌کند و بروزرسانی می‌شود؛ زیرا هرچقدر که زمان می‌گذرد، نقاظ ضعف این الگوریتم‌ها کشف می‌شود و زمینه کلک زدن به آن برای کسب رتبه بالاتر ایجاد می‌شود.

اگر مدتی است که درحال فعالیت در یوتیوب یا گوگل هستید، مطمئنا قواعد خاصی را برای تولید و انتشار محتوا رعایت می‌کنید؛ این الگوریتم‌ها آنقدر پیشرفت کرده‌اند که اگر با قواعد فعلی در 10 سال پیش فعالیت می‌کردید، می‌توانستید ده‌ها برابر از اکنون درآمد داشته باشید.

 

تاریخچه تغییرات الگوریتم یوتیوب

هر سال و حتی هر ماه، تغییرات جدیدی در الگوریتم یوتیوب ایجاد می‌شود. هربار نقاط ضعفی از آن رفع می‌شود و کامل تر می‌شود، بنابراین هرسال این الگوریتم هدف خاص تری را دنبال می‌کند.

فهمیدن اینکه در سالهای پیش این الگوریتم چه تغییراتی را از سر گذرانده، هیچ سودی به ما نخواهد رساند، اما مطالعه آنها می‌تواند به فهم و درک بهتر اهداف این الگوریتم و همچنین شیوه‌های رتبه گرفتن از آن کمک زیادی کند.

 

اهداف متفاوت الگوریتم یوتیوب

جالب اینجاست که الگوریتم یوتیوب، علاوه بر کارکردن بر اساس علاقه کاربر، به شرکت یوتیوب در نگهداری مشتریان (کاربر) کمک می‌کند؛ اگر از خود می‌پرسید که یوتیوب چگونه ملیون‌ها کاربر دارد، این یکی از پاسخ هاست.

الگوریتم یوتیوب وظیفه دارد در مرحله اول با گذشت زمان، رفتار کاربر را رصد و آنالیز کند، یعنی:

1)     ویدئوهایی که می‌بینید و ویدئوهایی که نمی‌بینید (بدون توجه پسندیدن یا نپسندیدن). کاربر امکان دارد ویدئوهایی را ببیند اما نپسندد و یا واکنشی نسبت به آنها نشان ندهد.

2)     مدت زمانی که معمولا برای دیدن یک ویدئو صرف می‌کنید: جالب اینجاست که یوتیوب تشخیص می‌دهد شما تا چه مدت زمانی حوصله می‌کنید و یا وقت می‌کنید یک ویدئو را تماشا کنید، و بعد بر اساس آن ویدئوهایی با مدت زمانی مشابه را پیشنهاد می‌دهد.

3)     موضوعاتی که علاقه دارید و موضوعاتی که علاقه ندارید.

4)     موضوعاتی که دوست ندارید ببینید و یا not interested می‌زنید.

5)     ویدئوهایی که آن ها را می‌پسندید.

6)     کانال‌هایی که دنبال می‌کنید.

7)     و در آخر چیزهایی که جستجو می‌کنید.

در مرحله دوم یوتیوب بر اساس علایق و سلیقه‌هایی که کشف کرده، نتایج جستجو را به کاربر ارائه می‌دهد و یا در صفحه اصلی ویدئوهارا بر اساس آن به کاربر پیشنهاد می‌کند. همچنین تبلیغاتی که به کاربر نمایش داده می‌شود، تاحدی بر اساس علایق وی می‌باشد. به این معنی که کاملا فضا را برای کاربر شخصی سازی می‌کند تا برای کاربر مانند یک خانه امن جلوه کند.

و اما مهم ترین وظیفه یوتیوب که پیش از این گفته شد، حفظ جذابیت و مشتاق بودن کاربران است! برای روشن سازی آن مثالی جالب در دست داریم:

یک دفعه که به آپارات مراجعه کردید و ویدئویی را مشاهده کردید را به یاد بیاورید، و بعد یک خاطره مشابه را در یوتیوب به یاد آورید. در کدام دفعه شما تمایل بیشتری به ادامه دادن و دیدن ویدئوهای بیشتر در خود آن پلتفرم داشتید؟ تفاوت اساسی در نگه داشتن شماست که نکته‌ای بسیار باریک و مهم است.

 

الگوریتم‌های یوتیوب: رمز و رازهای یوتیوب

 

چگونه نظر الگوریتم یویتوب را جلب کنیم؟

حال که بخوبی الگوریتم یوتیوب را در حد نیاز شناختیم، باید به دنبال شناخت اقداماتی باشیم که باعث می‌شود این الگوریتم به نفع ما کار کند. ما باید بتوانیم بگونه‌ای کار خود را در یوتیوب انجام دهیم، که در رتبه گرفتن از این الگوریتم از رقبای خود جلو بزنیم! البته که اینکار خود سلسله مراتب دیگری را خواهد داشت و یادگیری آن تنها متکی به این مقاله و یا چند آموزش نیست. ولی در این مقاله به مهم ترین موارد می‌پردازیم. همچنین آموزش‌ها و مواردی که نیاز دارید یاد بگیرید را به شما معرفی خواهیم نمود.

 

نگارش توضیحات ویدئو

همانطور که می‌دانید، توضیحاتی که در زیر ویدئوهای تان قرار می‌دهید، از اصلی ترین مواردی هست که توسط الگوریتم برسی و آنالیز می‌شود و با توضیحات دیگر ویدئو ها مقایسه می‌شود. رعایت اصول سئو در تولید محتوای متنی برای این قسمت ضروری است. شناسایی و استفاده صحیح از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط، ایجاد جذابیت در متن و همچنین واقعی بودن متن پیشنهاد می‌شود.

 

انسجام و تمرکز موضوعی

یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که داشتن یک کانال یوتیوب با دیگر انواع بلاگری دارد، در بحث انتخاب موضوع است. زمانی که شما یک سایت دارید، قادر خواهید بود که همزمان تاپیک‌های بسیار مختلفی از حوزه‌های مختلف را پوشش دهید؛ اما زمانی که یک کانال یوتیوب دارید، بهتر است که بر روی یک حوزه موضوعی خاص تمرکز کنید.

برای مثال، یک زوج مهاجرت کرده به کانادا، در کانال یوتیوب خود تنها به موضوعات مرتبط با مهاجرت به کانادا می‌پردازند؛ و تمام ویدئوهای شان با یکدیگر مرتبط و تکمیل کننده هستند. اما اگر شما وارد کانالی شوید که هر یک از ویدئوهایش مرتبط با یک موضوع و حوزه خاص است، مطمئنا آن کانال را ترک می‌کنید و نمی‌دانید که دقیقا این کانال چه هدفی را دنبال می‌کند.

 

عکس ویدئو (Thumbanial) تا چه حد اهمیت دارد؟

اگر هنوز در ده سال پیش به سر می‌بردیم، به شما می‌گفتیم که تا می‌توانید کاور خود را جذاب کنید تا در نگاه اول کاربران را جذب کنید تا بر روی ویدئوی شما کلیک کنند؛ اما امروزه دیگر کلیک مهم نیست، بلکه مدت زمان تماشای ویدئو توسط هر کاربر و لایک شدن آن مهم است که برای شما سودمند است.

امروزه حتی خود کاربران هم دیگر فریب کاورها را نمی‌خورند و از دور تشخیص می‌دهند که هدف آن طراحی تنها جذب آنهاست.

در عوض تمرکز بیش از حد بر روی کاور ویدئو، سعی کنید که تا آخرین حد ممکن بر روی بهینه سازی ویدئو تمرکز کنید. ویدئویی بسازید که نهایت کیفیت و جذابیت را داشته باشد و کاربران زیادی را ترغیب به پسندیدن و نظردادن به ویدئوهای شما کند.

 

الگوریتم‌های یوتیوب: رمز و رازهای یوتیوب

 

حفظ و نگهداری مخاطبان

هدف شما نباید تنها جذب کاربران باشد. شما باید بخوبی کاربران خود را نگهداری کنید.

برای این کار به این دو نکته توجه کنید:

1)     باید ویدئوی شما تا حدی خوب باشد که کاربر تا آخر ویدئو درگیر باشد و آن را تماشا کند. آن را لایک کند و برای شما کامنت بگذارد. شما را سابسکرایب کند و زنگوله را فعال کند.

2)     زمانی که به خوبی مورد اول را در همه ویدئوهای خود به اجرا در آوردید، می‌توانید کاربران دائمی داشته باشید. باید مخاطبینی داشته باشید که مرتب ویدئوهای شما را دنبال کنند و با ویدئوهای شما مشارکت داشته باشند (لایک، کامنت، اشتراک گذاری). در اصطلاح به کانال شما عادت کنند.

اگر موفق شوید به خوبی به این سطح از رضایت کاربران برسید، به خودی خود افزایش کاربران را خواهید دید. زیرا کاربران بدون سفارش شما، کانال شما را به دوستان خود که به ویدئوهای شما نیاز دارند معرفی می‌کنند.

این مورد باعث می‌شود شما نیازی به ترسیم استراتژی جداگانه برای افزایش کاربران خود نداشته باشید و این از برکات وجود یوتیوب می‌باشد. هر کسب و کاری که داشته باشید، شما باید راهکاری برای افزایش مشتری و مخاطب در کنار جذب و نگهداری آن‌ها داشته باشید.

 

ثابت قدمی و استقامت، اولین کلید موفقیت در بلاگری

بلاگری از جمله آن کارهایی است که صبر و ثابت قدمی می‌خواهد؛ البته که هیچ موفقیتی بدون این اصل امکان پذیر نخواهد بود، اما در بلاگری بیشتر حائز اهمیت است.

پیشرفت کانال شما و چشمگیر شدن آن در چشم الگوریتم یوتیوب یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و زمان خاص خود را میبرد. در قبال آن شما باید صبر کافی و ثابت قدمی خود را در تولید و انتشار محتوا حفظ کنید.

هر مدت یکبار موفقیت‌های خود را برسی کنید و ببینید که آیا پیشرفت کافی را نسبت به گذشته داشته‌اید یا خیر؟ به یاد داشته باشید که الگوریتم یوتیوب، پیشروندگی و پیشرفت صعودی را دوست دارد. اگر برای مدت زمان طولانی در یک از سطح از پیشرفت بمانید و تنها به خوب بودن اکتفاء کنید، موفق نخواهید شد که کاربران بسیار زیادی را بطور راضی کننده هم برای خودتان و هم الگوریتم جذب نمائید.