معمولا راز موفقیت افراد بزرگ از زبان خودشان آنقدر ساده است که کاربران فکر می‌کنند گفته‌های آن‌ها واقعی نیست، با اینکه گفته‌های آن‌ها در عمل سخت است. اما چطور است که سری بزنیم به تحقیقات جدیدی که بر روی 48 هزار نامه نوشته شده توسط جف بزوس در دوران مدیریتش در شرکت آمازون!
جف بزوس در دوران مدیریت خود در شرکت آمازون، جمعا 48 هزار نامه برای سرمایه‌داران مختلف شرکتش نوشته است. این نامه‌ها محققان را ترغیب کرد که به مطالعه آن‌ها بپردازند تا شاید به نکته‌های جدیدی از روش مدیریت جف بزوس دست یابند.
جالب اینجاست که نکته‌های جدید هم ساده و قابل درک هستند و رعایت همین نکته‌های ساده و غیرقابل باور سبک مدیریتی جف بزوس را قدرتمند ساخته است.

محققان راز موفقیت جف بزوس را در نامه‌های او پیدا کردند

 

مهارت‌های ارتباطی حرفه‌ای

نتایج تحقیقات منتشر شده که در ادامه مطرح می‌کنیم، نشان می‌دهد که جف بزوس از مهارت‌های ارتباطی خاصی استفاده می‌کرده است. او برای نوشتن بعضی از نامه‌های خود به سهام‌داران گاه هفته‌ها را سر می‌کرده که بهترین متن ممکن را بنویسد.
بطور خلاصه جف بزوس استراتژی‌های ارتباطی نوآورانه‌ای برای خود ترسیم کرده است که از طریق آن‌ها به مذاکره با سرمایه‌داران و افراد مهم می‌پردازد و گویا این استراتژی‌ها و روش‌ها باعث موفقیت وی و جلب نظرات آن‌ها می‌شود.
جالب اینجاست که این فرد شگفت انگیز، ساعت‌ها بر روی شیوه‌های ارتباط برقرار کردن خود کار کرده است. او همانطورکه برای مسیر آینده شرکت خود برنامه‌ریزی و استراتژی طرح می‌کند، برای شیوه صحبت و مذاکره خود نیز چنین رویکردی داشته است.

در این مقاله مطالب آموزنده بسیار جالی برایتان وجود دارد که مانند یک دوره آموزشی می‌تواند به شما در فراگیری مهارت‌های ارتباطی مناسب در شغل و حرفه‌تان کمک کند. تحقیقات منتشر شده براساس نامه‌های او از سال شروع جف بزوس (1997) تا سال 2021 می‌باشد که جف بزوس سمت خود را به اندی جاسی سپرد.

 

ساخت شعار برای اهداف

تا جایی که به یاد دارم همیشه سعی می‌کردم از شعار کمتر استفاده کنم، زیرا احساس می‌کردم جملات را کلیشه‌ای و حماسی می‌کند؛ اما گویا جف بزوس از همین روش برای شفاف‌سازی اهدافش استفاده می‌کرده است.
شعارها اگر که جدید و جذاب باشند، خیلی سریع در ذهن طرف مقابل می‌نشینند و اورا جذب خود می‌کنند.
محققان در مقاله منتشر شده از این موضوع در بیزنس اینسایدر، بیان کردند که جف بزوس در هر نامه بطور متوسط 21  بار به هدف اصلی آمازون که مشتری‌مداری بوده است، با شعار تاکید داشته است. بزوس شعار اصلی آمازون را جمعا در تمامی نامه‌ها 506 بار به کار برد.

محققان راز موفقیت جف بزوس را در نامه‌های او پیدا کردند

 

ساده‌گویی مفرط
محققان هرچه نامه‌های بیشتری را مطالعه کردند، متوجه شدند که جف بزوس یک محتوا نویس حرفه‌ای است! ساده‌نویسی جزء اصول محتوا نویسی است که در محتواهای حرفه‌ای معمولا رعایت می‌شود. ساده‌گویی همچنین باید برای بیان موضوعات سخت مورد استفاده قرار بگیرد تا تمامی افراد قادر به درک آن باشند.
هدف تنها این نیست که جملات را ساده بنویسید، بلکه باید تمامی موضوعاتی که سخت هستند را طوری بیان کنید که به سادگی برای هر فردی قابل درک باشد.
جف بزوس به قدری نامه‌های خود را ساده و روان نوشته بود، که تمامی آن‌ها به سادگی برای یک نوجوان 13 ساله قابل درک هستند. جف بزوس اصلا اهمیتی نمی‌دهد که شرکت او چقدر بزرگ است و یا حرفه و کار او تا چه حد تخصصی و حرفه‌ای است؛ به همان قدر او سعی می‌کند که همه چیز را ساده بیان کند. فرد مقابل شما هر چقدر هم که دانش بالایی داشته باشد، دوست دارد به آسانی متوجه همه‌چیز شود.

 

استفاده از فاعل‌های معلوم در جمله

جف بزوس در بیشتر نامه‌ها سعی داشته است که فاعل بصورت کامل در جمله حضور داشته باشد و کمتر از جملات صرف مفعول استفاده کند؛ این ویژگی باعث می‌شود که جملات به آسانی و راحت‌تر درک شوند.
علی وب‌سایت خود را ساخت؛ این یک جمله معلوم با حضور کامل فاعل است.
وب‌سایت ابراسمارت توسط مهدی طراحی شد؛ این جمله یک جمله مفعول است.

 

استفاده از استعاره برای توصیف‌ها

بکارگیری این روش علاوه بر اینکه نشان دهنده مهارت بزوس در ارتباط است، نشان دهنده آگاهی و دانش او از شیوه کارکرد مغز انسان است. استفاده از استعاره در جملات موردی است که کمتر توسط مربی‌های فن بیان مورد توجه قرار می‌گیرد. ذهن انسان به گونه‌ای کار می‌کند که با دیدن یک مورد جدید، اطلاعات مشابه قبلی را آنالیز می‌کند و براساس آن‌ها اطلاعات جدید را تفسیر می‌کند.
جف بزوس برای نام‌گذاری فروشگاه اینترنتی خود، نام آمازون را برگزید؛ همانطور که می‌دانید آمازون رودخانه‌ای در آمریکای جنوبی است. این نام به دلیل تشابه و اطلاعات گذشته‌ای که در حافظه فرد درباره آمازون وجود دارد، در همان مرحله اول بخاطر سپرده می‌شود.
سپس جف بزوس در توصیف فروشگاه خود گفت: آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب جهان است؛ همانطور که همه می‌دانند آمازون بزرگ‌ترین رودخانه در آمریکای جنوبی می‌باشد! ذهن کاربر بسیار سریع با جمله اول ارتباط برقرار می‌کند، زیرا استعاره از جمله اول می‌باشد که قبلا آن را در حافظه خود نگهداری می‌کرده است.

 

صرف زمان برای نوشتن نامه‌ها

معمولا ما فکر می‌کنیم نوشتن یک نامه کاری برای سرمایه‌گذار کسب و کارمان نباید چندان طول بکشد؛ اما همانطور که پیش‌تر گفتیم، جف بزوس برای نگارش برخی نامه‌ها گاهی حتی بیشتر از یک هفته زمان صرف می‌کرده است تا بتواند بهترین محتوای ممکن را بنویسد. یک نامه، شاید یک نامه باشد، اما نامه‌ای که هربار می‌تواند سرنوشت کسب و کار شما و شریک‌تان را تغییر دهد.

 

دایره ارتباطی پر از افراد توانمند

این مورد با اینکه قبلا بارها توسط افراد محبوب دیگری همچون ایلان ماسک، وارن بافت و... بیان شده است، مشاهده دوباره آن در عملکرد بزوس نشان از اهمیت موضوع است.
یادگرفتن چیزی از کارمندان و افرادی که اسختدام می‌کنید مفیدترین دارایی شما در یک کسب و کار می‌باشد. جف بزوس همواره در آزمون‌های استخدامی خود تلاش می‌کرده است تا افرادی را استخدام کند که بتواند چیزی از آن‌ها یاد بگیرد و آن‌ها باعث ارتقاء مدیرعامل آمازون شوند!
دایره ارتباطی پر از افراد توانمند بسازید و مدام با آن‌ها در ارتباط باشید تا پیشرفت شما همگام با آن‌ها سرعت پیدا کند.


بازبینی و به چالش کشیدن

معمولا در همه شرکت‌ها قبل از ارائه یک محصول، توسط افراد مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا تیم بازاریابی مطمئن شود که محصول کاملا نیاز مشتری را رفع می‌کند؛ اما جف بزوس بسیار بیشتر بر روی این نکته تاکید داشته است. او بارها توسط مدیران محصولاتی که در آمازون به فروش می‌رفت را از دیدگاه مشتری مورد بازبینی قرار می‌داد تا مطمئن شود که این محصول نیاز مشتری را برطرف می‌کند.

 

هر روز، مثل روز اول

زمانی که کار جدیدی را آغاز می‌کنید، در اوایل کار دقت و حساسیت زیادی روی کار دارید و تلاش می‌کنید همیشه بدون نقص کارها را یپش ببرید؛ اما با گذشت مدت زمان طولانی، پدیده خوگیری اتفاق می‌افتد. زمانی که شما به یک کار و محیط عادت می‌کنید، خوگرفتن مغز شما با آن‌ها باعث می‌شود که تمرکز شما بر آن‌ها به تدریج کاسته شود و تلاش کمتری را صرف کنید.
قاعده‌ای که توسط جف بزوس در یکی از نامه‌هایش مورد تاکید قرار گرفته بود، قاعده (همیشه روز اول کاری است) می‌باشد. اگر سال‌ها از شروع کسب و کارتان بگذرد، بازهم طوری رفتار کنید که گویا هنوز روز اول کاری است. نباید اجازه دهید که گذشت زمان باعث خستگی و فراموشی قواعد و اهداف اولیه‌تان شود.
در هر زمان، همان دقت و حساسیتی را به خرج دهید که در سال اول کسب و کار خود از آن بهره می‌بردید تا از این طریق شتاب کسب و کار خود را سرعت بخشید.