دیجیتال مارکتینگ واژه‌ای می‌باشد که بسیاری از افراد تازه وارد به حوزه بازاریابی خصوصا بازاریابی آنلاین آن را مدام می‌شنوند، اما به معنای آن بصورت کامل واقف نیستند. بنا به تجربیات شخصی این مورد در شاگردان بسیاری دیده شده است.

این افراد همچنین ممکن است که به تفاوت میان بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین، بازاریابی پارتیزانی و... توجهی نکنند و برای هر کدام از یک واژه یکسان استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم برای افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند و قصد آموزش دارند، تمامی این مفاهیم را روشن نموده و به تمامی سوالات ایشان پاسخ دهیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کامل ترین توضیح بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چیست؟

همانطور که از معنای مارکتینگ در زبان انگلیسی می‌توان فهمید، دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، به هرنوع فعالیت بازاریابی که از طریق دستگاه ها و روش‌های دیجیتال صورت گیرد دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. البته توجه داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ تنها به معنی فعالیت‌های بازاریابی که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد نمی‌باشد و ابزارهای آفلاین و بدون شبکه را هم شامل می‌گردد.

 

شاخه‌ها و انواع دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ خود به تنهایی یک دانش یا مهارت نیست، بلکه شامل مجموعه‌ای از روش‌های بازاریابی به وسیله دستگاه‌های دیجیتال و روش‌های دیجیتال می‌باشد. انواع و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر می‌باشد:

·        بازاریابی آنلاین

o       بازاریابی موتورهای جستجو (سئو)

o       بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیاها

o       بازاریابی وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل (تبلیغات همسان، کلیکی، نمایشی)

o       بازاریابی از طریق ایمیل‎‌های انبوه

o       بازاریابی پوش نوتیفیکیشن

o       بازاریابی گفتگویی (چتی)

o       و...

·        بازاریابی مخابراتی یا تلفنی

o       پیامک‌های انبوه یا غیر انبوه به قشر خاصی از مخاطبین

o       بازاریابی تلفنی (معمولا افراد خاصی برای تماس گرفتن با مشتریان به القوه و پیشنهاد کاری دادن به آن‌ها استخدام می‌شوند)

o       تبلیغات در رادیو

·        بازاریابی در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و آنلاین

·        و... .

با توجه به مثال‌های بالا باید تغاوت شاخه‌های مختلف بازاریابی را متوجه شده باشید و همچنین کاربرد هرکدام را. به صورت ناخودآگاه امکان دارد که شما در چندین شاخه همزمان تجربه و مهارت داشته باشید؛ برای مثال اکثر کسانی که بازاریابی موتورهای جستجو یا سئو کار می‌کنند، با بازاریابی شبکه‌های احتماعی نیز آشنا هستند و این مورد جزئی از زیرمجموعه های رشته اصلی آن ها می‌باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کامل ترین توضیح بازاریابی دیجیتال

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی مدرن

دیجیتال مارکتینگ همانطور که متوجه شدید، خود شاخه‌ای از رشته بازاریابی می‌باشد که یکی از رشته‌های گسترده مرتبط با کسب و کار و مدیریت بازرگانی می‌باشد، اما بهتر است که کمی به تفاوت‌ها و فواصل میان آن دو پرداخته شود تا بهتر متوجه آن ها شوید.

البته توجه داشته باشید برای اینکه بازاریابی دیجیتال را بصورت کامل و به خوبی یاد گرفته باشید، پیش از آن باید اصول ابتدایی و پایه بازاریابی مدرن را فراگرفته تا توانایی جذب صحیح مخاطبین را داشته باشید؛ پس تفاوت میان آن دو به معنی عدم نیاز به یادگیری اصول بازاریابی نیست.

بازاریابی مدرن و یادگیری اصول آن از پیش نیازهای اصلی یادگیری بازاریابی دیجیتال می‌باشد؛ چونکه شما در ابتدا باید اصول اولیه درباره شناخت محصول، تولید، مشتری و نیازهای او، ارزش پیشنهادی، طراحی و اجرا، استراتژی و... را بلد باشید تا بتونید از طریق ابزارهای دیجیتال و آنلاین، به درستی مشتریان و مخاطبین خود را جذب کنید؛ در غیر اینصورت عملکرد شما ناقص خواهد بود.

اهمیت این موضوع به این دلیل است که امروزه، آسانی، ارزانی و دسترسی آسان به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات، طراحی وب سایت و... باعث شده که هر فردی مهارت‌‎های اولیه دیجیتال مارکتینگ را داشته باشد، اما بدون دانش پایه بازاریابی که بدون آن موفقیت دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر نمی‌باشد.

برای مثال، افراد بسیار زیادی به عنوان مسئول دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند که به دلیل مهارتشان در سئو، اینستاگرام و... باور دارند که به دیجیتال مارکتینگ کاملا واقف هستند، اما در عملکرد با تعجب شاهد عدم رشد مشتریان و پائین بودن جذب تبلیغات هستند و از خود می‌پرسند که مشکل چیست؟

در واقع شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل و... همگی تنها ابزارهای عملی و تکنیکال دیجیتال مارکتینگ می‌باشند و نه خود آن؛ شما پیش از یادگیری تکنیکال، بایستی اصول اولیه و ابتدایی را یاد بگیرید تا در جذب مشتری موفق باشید. اینگونه افراد را به آسانی می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مختلف بصورت روزانه مشاهده کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ و پیشرفت فناوری

همانطور که از معنای کلمه دیجیتال پیداست، دیجیتال مارکتینگ رشته ایست که همواره همراه با پیشرفت فناوری دیجیتال، تغییر شکل داده و بروز می‌شود. برای مثال، تا همین 20 سال پیش، یکی از لوکس ترین روش‌های تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ برای مردم، پیامک انبوه بود که به مخاطبین یک ناحیه خاص ارسال می‌شد؛ اما با روی کار آمدن و گسترش شبکه‌های اجتماعی، این روش به دلیل هزینه‌های بسیار آن و همچنین عدم توجه مخاطبین به پیامک های تبلیغاتی، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و کم کم روبه منسوخ شدن می‌رود.

رادیو می‌تواند مثالی واضح تر باشد؛ زمانی تبلیغات در رادیو و تلویزیون یکی از بهترین و اما گران ترین نوع تبلیغات بودند؛ اما درحال حاضر تبلیغات در رادیو شاید دیگر به کل منسوخ شده باشد!

رشته دیجیتال مارکتینگ یک رابط و پل است که علم بازاریابی را به تکنولوژی امروزی متصل می‌کند تا به این وسیله کارها آسان تر شده و دسترسی بیشتر و سریع تر باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کامل ترین توضیح بازاریابی دیجیتال

مخاطب شناسی آسان در دیجیتال مارکتینگ

در مقابل اینکه گفتیم 80 درصد افرادی که خود را دیجیتال مارکتر می‌نامند، چیزی از اصول اولیه بازاریابی نمی‌دانند، انجام و پیروی از اصول اولیه بازاریابی در رشته دیجیتال مارکتینگ بسیار آسان تر و سریع تر می‌باشد! شاید برایتان جالب باشد، اما در زمانی که هنوز فناوری های امروزی باعث شکل گیری رشته دیجیتال مارکتینگ نشده بودند نیز، برای شناخت مخاطب و کارکرد محصول از ابزارهای امروزی دیجیتال مارکتینگ مانند نظرسنجی و ارتباطات آنلاین با مشتریان استفاده می‌شد؛ با اینحال بسیاری از افراد از این فرصت عالی آگاه نیستند.

امروز شما به آسانی می‌توانید اطلاعات کاملی از مخاطبین و مشتریان خود در شبکه های اجتماعی خود به دست آورید که معمولا توسط خود پلتفرم شبکه اجتماعی ارائه می‌شود. برای مثال، بخش اینسایت اینستاگرام تمامی اطلاعاتی که برای اجرای اصول بازاریابی نیاز دارید را درباره مخاطبین و مشتریان شما ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل جنسیت، سن، محل زندگی، زبان، ساعات فعالیت، روزهای فعالیت، روزها و ساعات استراحت و... می‌باشد. گاهی این اطلاعات فراتر از اطلاعات اولیه ساده هستند و به شما امکان شناخت عمیق تر و تخصصی تر مخاطب را می‌دهند! برای مثال، شما می‌توانید کشف کنید که چه محتواهایی با چه ویژگی‌هایی لایک بیشتر، کامنت بیشتر و یا اشتراک گذاری بیشتری دریافت می‌کنند! تا از این طریق ویژگی‌هایی که محتوا برای کسب این اینتراکشن ها نیاز دارد را پیدا کنید.