مسیر اکونومیست از کجا شروع شد؟

 

وقتی جیمز ویلسون هفته نامه خبری خودش یعنی روزنامه اکونومیست را در لندن بنیانگذاری کرد، شاید هیچ وقت باورش نمی‌شد که سال ۲۰۲۱ منبع اصلی درآمدش نه از طریق فروش نسخه چاپی روزنامه بلکه با استفاده از انتشار محتوای فوق العاده هفته نامه اکونومیست در وب سایت و اپلیکیشن رسمی اش باشد.

هر روز میلیون ها نفر در وب سایت و اپلیکیشن اکونومیست اشتراک ماهیانه یا سالیانه خریداری می‌کنند تا بتوانند علاوه بر اخبار روز دنیا به آرشیو بزرگی از محتوای ارزشمند تولید شده در سال‌های گذشته و محتوای روزانه این هفته نامه دسترسی داشته باشند.

نشریۀ اکونومیست، معتبرترین در میان رقبا

چرا اکونومیست؟

تصور کنید صبح یک روز تعطیل پس از صرف صبحانه بدون اینکه لازم باشد برای خرید روزنامه به بیرون از خانه بروید یا اخبار به‌روز را از شبکه های تلویزیونی که این روزها در خانه های ما بیشتر تبدیل به بیلبوردهای تبلیغاتی برای شرکتهای تولید کننده کالاهای مختلف شده‌اند تا ارائه دهنده محتوای مخاطب پسند و با کیفیت (که اخبار به روز هم شامل آن می شود) دریافت کنید، می توانید با استفاده از از رایانه شخصی خود وب سایت یا اپلیکیشن اکونومیست را باز کنید و به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اخبار روز دنیا دسترسی داشته باشید.(بدون حضور تبلیغات آزار دهنده)

 

شاید بگویید که بسیاری از وب سایت ها و مجموعه کانال های موجود در رسانه‌های جمعی مختلف مثل کانال های تلگرامی یا برخی از پیج های اینستاگرامی و توییتر اخبار روز دنیا را به صورت کاملا رایگان در اختیار مخاطب قرار می دهند، اما اگر شما هم مثل من روی کیفیت مطالبی که در اختیارتان قرار می گیرد و درستی آنها دارای حساسیت هستید یا به عبارتی دوست دارید اخبار و مقالاتی که در فضای مجازی مطالعه می‌کنید و آنچه که نهایتاً خوراک مغز شما می شود محتوای بی ارزش و نامعتبری نباشد، هزینه‌‌های دلاری که باید برای خرید اشتراک‌ های ماهانه یا سالانه این خبرنامهُ برخط صرف کنید به منزله این است که شما در کنار هزینه های گزافی که برای تأمین غذای جسمتان متحمل می‌شوید، برای خوراک ذهن و فکر خود نیز هزینه کرده و به آن توجه می کنید، و این یعنی شما برای خود ارزش قائل هستید.

توجه داشته باشید که اخبار زرد و شایعاتی که در رسانه های خبری رایگان موجود در فضای مجازی منتشر می‌شوند، در بیشتر مواقع هدفمند بوده و به دنبال ارائه خدمات معتبر و با کیفیت به شما به عنوان مخاطب دنبال کننده نیستند و تعهدی نسبت به مهتوایی که دراختیار شما می‌گذارند ندارند، اما رسانه های خبری که دارای اشتراک و هزینه های اولیه هستند، در قبال وقت و هزینه شما متعهد بوده و خدمات خود را در کمال صداقت و کیفیت ارائه می‌دهند.

برای مثال اخبار نقل و انتقالات فوتبال جهان و تیم مهبوبم برایم خیلی مهم است و با اخبار لینک شدن یک بازیکن معتبر به تیم موردعلاقه‌ام تا ساعت ها سرحال هستم و با مطالعه اخبار و شایعات رفتن یک بازیکن کلیدی از تیم دچار تشویش ذهنی می شوم.

پس برایم اهمیت دارد اخباری که در این حوضه مطالعه می کنم معتبر باشد تا بازیچه دست ایجنت ها و دلالان حوضه فوتبال نشوم.

 

ایده های جدید برای جذب مخاطب بیشتر!

اما صبر کنید؛ همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود! محتوای روزانه ای که دراختیار کاربران قرار می‌گیرد فقط شامل اخبار نیست؛ اخبار روز دنیا فقط بخش کوچکی از محتوا و آرشیو اطلاعاتی عظیم اکونومیست است. این مجموعه رشد چشمگیر و سرمایه کلان خود را مدیون گام‌های نوینی است که در مسیر تولید محتوا برای جذب مخاطب انجام داده است.

روزی که این نشریه تصمیم گرفت در کنار ارائه اخبار (که حوزه فعالیت اصلیش بود)، به تولید و انتشار مقاله های علمی و تخصصیِ با کیفیت در حوزه های مختلف فرهنگ، سینما، پزشکی، مهندسی، اجتماعی، سبک‌زندگی، روانشناسی، اقتصاد و فناوری های روز دنیا و تحلیل هر آنچه که فکرش را بکنید بپردازد؛ به زبان عامیانه تنوع خوراک فکری و اطلاعاتی که به مخاطبان خود ارائه می‌داد را پربارتر کرد و به جای ارائه یک نوع غذا به چیزهای جدید و رنگین تر فکر کرد، و با چیدن چنین میزی توانست هر شخصی با هر طبع و هر سلیقه ای را به خود جذب کند.

برای مثال نیاز اطلاعاتی کارمندان، دانشجویان، دانش آموزان و حتی اساتید دانشگاه را مورد توجه قرار داد به گونه ای که آنها نیز برای دسترسی و استفاده از مقالات متنوع اکونومیست مجبور به خرید اشتراک این نشریه شدند (با برطرف کردن نیاز محتوایی قشر‌هایی که معمولاً توجهی به رسانه های ارائه دهنده اخبار ندارد، اکونومیست در عمل توانست جامعه هدف خود را گسترش دهد).

 

سخن پایانی!

روانشناسان معتقدند که دنبال کردن اخبار منفی موجود در رسانه ها تأثیر بسزایی در روحیه مخاطب دارد، به ویژه که در دنیای امروز خبرهای مربوط به کشته شدن افراد مختلف در جای جای دنیا پای ثابت اخبار رسانه ها هستند. اما مردم ایران با دنبال کردن اخبار عجین شده اند و به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند (مخصوصاً پدرهای ایرانی!) پس تلاش کردیم با معرفی یک رسانه معتبر میزان زیان وارده از جانب خوراک ذهنی که با مطالعه در فضای مجازی به دست می‌آورید را کاهش دهیم.