داستان واقعی امروز ما درباره دختری به اسم ریانا یا ریانای مقدس از کشور اندونزی هست که در طی چندسال، تنها به وسیله نبوغ خودش در اجرای علوم جادوگری و علوم نمایشی، تبدیل به معروفترین چهره کشور اندونزی شده؛ کشوری که تاحالا شاید خیلی کم اینطوری تو صحنه بین المللی دیده شده. هر کشوری، تو تاریخ خودش اسطورههای جادوگری داره که تبدیل به افسانه شدن. جلوتر که بیایم و وارد قرن معاصر بشیم، میبینیم افرادی هم امروز وجود دارن که با نبوغ و توانمندی خودشون در علوم مختلف و ترکیب اونها، به عنوان جادوگران معاصر اون کشور شناخته میشن. این افراد معمولا یا شاگردی استادانی رو کردن که بصورت زنجیرهای، در نهایت به همون جادوگر افسانهای میرسه و بعضیهاشون هم بیشتر از هرکسی تو دنیا درباره این افسانهها و علوم جادوگری تحقیق کردن. ما اینجا توی کانال ابراسمارت، زندگینامه جادوگران اساطیری و قرن معاصر هر کشوری رو براساس تاریخ اون کشور بررسی و تعریف میکنیم. اگه شما از طرفداران این دسته از موضوعات هستین، بهتره که به خونواده ما بپیوندید.
عناصر اجراهای ریانا رو میتونیم به دو دسته کلی تقسیم کنیم؛ دسته اول، علوم نمایشی شامل چیزهایی که ریانا و عوامل صحنه برای جذابتر شدن و ترسناکتر شدن تم اجراها اجرا میکنن. این موارد نمایشی هستن و به آسونی قابل تقلید هستن. اما چه بسا که در عمق این موارد و نهان بودن کاملشون برای مخاطب، نکته پنهان و عجیبی وجود داشته باشه. دسته دیگه شامل مواردی هست که اصلیترین رازها و نبوغ ریانا توی اجرا هستن که خیلی از طرفدارهاش معتقدن از علوم جادویی نشئت میگیرن. این رازها هرچی باشن، چه علوم جادویی چه دانش پنهان عمیق در علوم تجربی، هیچکس از اونا خبر نداره و خلق شده توسط خود ریانا هستن. اینکه فقط اون این موارد رو میدونه، اون رو تبدیل به یک فرد برجسته و درجه 1 در دنیا میکنه. در ادامه باهم با جزئیات بیشتری هر دوی این موارد رو بررسی میکنیم، اما بزارید قبلش سری به زندگی شخصی ریانا بزنیم و بعد بریم سراغ نکات حرفهای.
اسم اصلیش از بچگی ماری آنتونت ریانا گراهانی بوده. اون توی یه خونواده مسیحی کاتولیک دنیا اومد و ورودش به تحصیل و مدرسه هم، از یک مدرسه دینی مسیحی به نام سنت اورسولا بوده و بعدش وارد دانشگاه میشه. میشه گفت دلیل علاقه ریانا به موضوعات ارواح و جن گیری هم از همین دروس مذهبی که از بچگی تجربه کرده نشئت میگیره. تحصیل ریانا توی مدرسه مسیحیت باعث شد که درک کاملی از مسائلی همچون ارتباط با ارواح و اجنه پیدا کنه.
اولین حضور ریحانا در تلویزیون
اولین حضور حرفهای ریانا با اسم ریانای مقدس توی تلویزیون از سال 2012 تو برنامه شعبده بازی منتالیست بعدی بوده و از همون سال هم به عنوان شعبده باز و منتالیست توی اندونزی معروف شد. توی اندونزی همه از دختر منتالیست 19 سالهای حرف میزدن که مثل جادوگرهای واقعی میتونه کاهرای عجیب و غریب کنه/ توی این برنامه اون مورد تحسین ددی کوربوزیه قرار گرفت که یک شعبده باز و منتالیست معروف اندونزیایی هست که تا الان دو بار جایزه معروف مرلین، جایزه بزرگ ترین منتالیست و شعبده باز رو کسب کرده. ریحانا بعد از حضورش توی برنامه منتالیست بعدی، شهرت زیادی به عنوان یک دختر نوجوان کسب کرد؛ اما میدونست نباید همین اول کار، به هوای این موفقیت متوقف بشه. اون میدونست که این شهرت و در مرکز دید بودن میتونه بهش ضربه بزنه. پس تصمیم گرفت که برای یک مدت طولانی، از دید عموم خارج بشه و در خفا سخت تمرین کنه. ریانا به مدت تقریبا 5 سال، در سکوت تمرین کرد. ممکنه تو این مدت، اجراهایی داشته باشه، اما توی کارنامه رسانهایش هیچ فعالیت سراسری تو این 5 سال ثبت نشده تا سال 2017.
ورود به آسیا گات تالنت تو سال 2017، ریانای مقدس با حضورش توی برنامه گات تالنت آسیا، که در سراسر دنیا پخش میشد، همه رو غافلگیر کرد. ریانای مقدس بعد از 5 سال دوباره ظاهر شده بود، این بار روی یک صحنه بین المللی. اما همه دنیا انتظار یک رقابت سخت و به ظاهر ناعادلانه رو داشتن. شرکت کنندگان این برنامه از همه گروهها و رشتهها بودن. خیلی از برنامههای استعدادیابی، براساس هیجان و مهیج بودن هرچه بیشتر اجرا داوری میکنن؛ و این باعث میشه شرکت کنندگان رشتههایی که ورزشی نیستن یا ذاتا هیجان کمتری دارن، ناعادلانه حذف بشن. یکی از رقبای اصلی ریانای مقدس توی این برنامه هم، یک گروه رقص معروف فیلیپینی بود که بخاطر هیجان و جذابیتی که به وسیله رشته رقص میتونستن به اجرا بزارن، رقابت رو برای ریانا خیلی سخت کرده بودن. اما ریانا در نهایت با شکست دادن این گروه و کسب بیشترین رای تماشاگران توی آخرین فینال، قهرمان نهایی مسابقه گات تالنت آسیا شد. این دستاورد بزرگ باعث شد که ریانا خیلی سریع تبدیل به یک چهره معروف جهانی تو رشته شعبده بازی بشه؛ اما یچیز عجیب وجود داشت. ریانای مقدس میگفت من یک منتالیست و جادوگر هستم! و این برای اولین بار تو دنیا موضوع رو خیلی دارک میکرد. اجرای ریانای مقدس در گات تالنت آسیا، تا اون زمان بیش از 70 میلیون بازدید کننده از سراسر دنیا توی فیسبوک و یوتیوب داشته که نشون میده ریانا تا چه اندازه تونسته نگاههای جهانی رو به اجراهای خودش جذب کنه.
ورود ریانا به گات تالنت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا خیلی غافلگیر کننده، سال 2018 ریانا توی فصل 13 گات تالنت آمریکا ظاهر شد و تا مرحله فینال نهایی پیشرفت. ریانا دومین فردی بود که از اندونزی برای اولین بار وارد این مسابقه شده بود و بیش از پیش به اعتبار جهانی خودش اضافه کرد. توی سال 2019 هم توی گات تالنت بریتانیا خودشو نشون داد اما چون مدت کمی بین این مسابقه با مسابقه قبلی یعنی گات تالنت آمریکا وقت داشت، توی راند اول از بازی خارج شد. نکته جالب دیگه اینکه اون توی یک برنامه استعداد یابی فرانسوی به نام استعداد بینظیر، که به عنوان گات تالنت فرانسه شناخته میشه ظاهر شد و تا مرحله فینال پیشرفت. آخرین برنامه تلویزیونی جهانی که ریانا توش ظاهر شد و دیدگاههای جهانی رو به خودش جذب کرد، تو سال 2023، مسابقه گات تالنت ایتالیا تو دیزنی پلاس بود و بعد از اون تا الان توی مسابقه گات تالنت دیگهای شرکت نکرده. ریانا از اون موقع تا الان، بیشتر وقتش رو صرف سفر به کشورهای مختلف و برگزاری ایونتهای مختلف توی مجتمعهای تجاری بزرگ کرده که درآمد بسیار خوبی رو هم براش ایجاد کرده. ریانا میگه به این خاطر پسوند مقدس رو به اسم هنری خودش اضافه کرده، چون اون معقتده کارایی که انجام میده جادوی واقعی هست و جادو برای خیلی از مردم دنیا، بخصوص مسیحیان یک نیروی مقدس و قابل ستایش هست.

عناصر منتالیستی و جادویی ریانای مقدس روی صحنه
همونطور که گفتیم، ریانا میگه بسیاری از کارهایی که روی صحنه انجام میده، جادو و علوم غریبه هست. این ادعا خیلی ادعای بزرگی هست و بیشتر شعبده بازا اینکارو نمیکنن چون میترسن ترفندهای اونها لو بره و این ادعاشون کذب بشه. اما ریانا میگه که ترسی از این ادعا نداره چون کارای اون منتالیستی، مذهبی و جادویی هستن. به این دوتا کلمه توجه کنید: منتالیستی و جادویی. خیلیها فکر میکنن جادو وجود نداره، اما زمانی که جادو رو با دیدگاه منتالیستی نگاه کنیم، میشه از لحاظ علمی برای جادو و وجود داشتنش پایه و اساس پیدا کرد. این همون کاری هست که تو این مدت ما توی ابراسمارت، تو مجموعه ویدئوهای فراطبیعت بهشون پرداختیم. جادو و علوم غریبه رو از لحاظ علم تجربی و قابل مشاهده بررسی کردیم. به 2 نتیجه ممکن رسیدیم: جادو یک علم واقعی بوده که فراموش یا گم شده و الان توی دنیا کمتر کسی هست که بهش دسترسی داشته باشه. نتیجه دوم: جادو و علوم غریبه، علوم منتالیستی هستن؛ یعنی بیشتر از اینکه توی دنیای واقعی رخ بدن، روی ذهن تماشاگر کار میکنن و به وسیله محدودیتهایی که ذهن ما داره، اون اتفاقات جادویی و خارق العاده رو ایجاد میکنن. تفاوت علوم منتالیستی با شعبده بازی اینکه شعبده بازی با ترفندهای سرعتی و فیزیکی سعی میکنه اون کارو انجام بده، اما جادوگر یا منتالیست، با کار کردن روی ذهن شما در چند ثانیه این کارو میکنه. ذهنی بودنش به این معنی نیست که قدرت محسوب نمیشه، بلکه میتونه با استفاده از محدودیتهای مغزی و ذهنی، شمارو زمینگیر کنه و توی مبارزه یا دفاع، موثر واقع بشه. حالا به موضوع اصلی برگردیم. دلیل اینکه معتقدیم اجراها یا به عبارتی کارهای جادویی ریانای مقدس، بر پایه منتالیسم هستن، اول اساتید و دوم سبک کارشه. ریانا اولین باری که توی تلویزیون اندونزی ظاهر شد، موردتحسین و حمایت ددی کوربوزیه قرار گرفت. ددی کوربوزیه بیشتر از اینکه شعبده باز باشه، یک منتالیست بود که دو بار جایزه مرلین رو برده بود. این آشنایی و حمایت، نشون میده ریانا هم به علوم منتالیستی تسلط داره، چون تحت حمایت و تحسین این استاد بوده. توی سبک کار، اگه به شیوههای اجرای ریانا و سبک ارتباط برقرار کردنش با داورها و مخاطب توجه کنید، هدف تمام کارهاش، ذهن مخاطب و انتقال مفاهیم عمیق ذهنی هست که به واسطه اونها میتونه به باورهای مذهبی و فراطبیعی ذهن مخاطب دسترسی داشته باشه و از اونها برای پیشبرد اجراهای خودش استفاده کنه. به این جملاتی که ریانا در یکی از اجراهای خودش میگه دقت کنید: ** حالا بیاین باهم بهترین اجراهایی که ریانای مقدس داخلشون از عناصر منتالیستی استفاده کرده رو باهم بصورت خلاصه مرور کنیم. ما اجراهایی رو آماده کردیم که داخلشون بیشترین عناصر منتالیستی بکار رفته، اما اجراهای دیگه ریانا که بیشتر شعبده بازی حرفهای بودن هم، عناصر منتالیستی زیادی داشتن که ما ازشون گذشتیم تا بتونیم تایم ویدئو رو مدیریت کنیم. بریتانیا گات تالنت: این اجرا توی بریتانیا گات تالنت، سال 2019 هست. تو این اجرا سعی میکنه ترکیب محشری از روشهای کیمیاگری، منتالیستی و شعبده بازی ارائه بده. چون رقابتش توی این مسابقات سختتر بود. تو مسابقه استعدادیابی بریتانیا، شعبده بازها و منتالیستهای حرفهای زیادی نسبت به گات تالنت سایر کشورها شرکت میکنن، چون بریتانیا خودش مهد تاریخ و افسانههای جادوگری دنیاست. کارای مهم ریانا تو این ویدئو، به صدا در اوردن زنگ از دور، آتیش زدن کاغذ از دور و درج عبارت های دلخواه روی یک صفحه از کتاب، به وسیله خاکستر آتش درحالی که کتاب بسته هست. همچنین عکس یک فرد مرده رو، در کنار عکس چاپ شده آماندا ظاهر میکنه. بریم باهم ببینیم: ** آسیا گات تالنت: بیشترین جایزههایی که ریانا تونسته کسب کنه توی آسیا گات تالنت بوده. همچنین خودشم یه دختر آسیایی هست. به دلیل اینکه ریانا اجراهای زیادی تو آسیا گات تالنت داشت، ما قسمتهایی که مرتبط با این بخش از ویدئو بوده رو بصورت خلاصه اوردیم تا باهم مرور کنیم. توی این اجراها، چندین کار مختلف انجام میده، از جمله: حرکت اشیاء از دور، حرکت و جا به جایی یک میز بزرگ از روی صحنه و ذهن خوانی. بیاین باهم بریم و خلاصه این اجرا رو ببینیم: ** البته ریانا گاهی اوقات از ترفندهای شعبده بازی تخصصی هم روی صحنه، برای جذابتر کردن و هیجانیتر کردن اجرا استفاده میکنه، اما اصل کاری که توی اجرا انجام میده، همین موردی هست که گفتیم: دستکاری ذهن مخاطب. اگه رازی توی اجراها یا چیزهایی که ریانا بلده وجود داشته باشه، مطمئنا درباره محدودیتهای ذهن انسان و شیوه استفاده از اونهاست تا بشه یک اتفاق غیرواقعی رو بهش القاء کرد.
.png)
عناصر فیزیکی و شعبده بازی در اجراهای ریانای مقدس
یکی از شعبده بازیهایی که ریانا توی این ده سال به خوبی انجام داده، کار با جعبهها هست. این ترفند خیلی همونقدر که سریع بین شعبده بازها محبوب شد، همونقدر هم سریع کلیشه شد و الان دیگه کمتر روی صحنههای پرمخاطب اجرا میشه. استفاده ریانا از این ترفند هم در اجراهای قدیمیش بوده. بریم باهم بررسیش کنیم. این اجرا تو سال 2018، برنامه استعدادیابی آمریکا گات تالنت بوده که تو دوران خودش خیلی خوب بود. توی این برنامه، ما یک باکس به شکل یک خونه قدیمی و ترسناک رو میبینیم که تغییرات شعبده بازی داخل این باکس انجام میشه. ریانا یکسری اشیاء رو داخل این باکس قرار میده و دفعه بعد که درب باکس رو باز میکنه، تغییراتی توی اونها مشاهده میشه. بریم یکبار از اول با سرعت ببینیمش: * اجرای دومی که داخلش ریانا با باکسها کار کرده، مربوط به گلوبال گات تالنت هست که یکسال قبل از اجرای آمریکا گات تالنت بوده. این اجرا به وسیله دهها باکس مختلف انجام میشد که ارتباط اونها با باکس وسط به وسیله بازی با نور و زاویه دید مخاطب پنهان میشد. این اجرا رو هم باهم ببینم: * یکی از اجراهایی که ریانا داخلش به شدت به شعبده بازی و عناصر فیزیکی متوسل شد، گات تالنت فرانسه بود. توی این اجرا، ریانا با استفاده از اشیائی مثل تاس، کارتهای بازی پاسور و کاغذ، شعبده بازیهای حرفهای رو انجام داد