اگر دنبال کننده مطالب مربوط به برنامه ریزی، مدیریت زمان و موفقیت باشید و یا اینکه از برنامه‌های مدیریت وظایف استفاده کرده باشید، مطمئنا به نام Pomodoro برخورده‌اید. پومودورو (Pomodoro Technique) روشی رایج برای مدیریت زمان و همچنین تمرکز صحیح بر روی یک موضوع و هدف است که در دانشگاه‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با اینکه این تکنیک توسط یک ایتالیایی به نام فرانچیسکو چیریلو (Francesco Cirillo) در دهه هشتاد میلادی معرفی شد، اما تا به امروز به دلیل کارایی و تاثیرات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پومودورو در ایتالیایی به معنای گوجه فرنگی می‌باشد. داستان تکنیک پومودورو ما را به آشپزخانه فرانچیسکو می‌برد. فرانچیسکو از یک زمان‌سنج به شکل گوجه فرنگی برای زمان بندی آشپزی‌های خود استفاده می‌کرده است که معمولا تایم آن بر روی 25 تا 30 دقیقه تنظیم می‌شد. یک روز این ایده به ذهن او خطور می‌کند که از همین تایمر و همین بازه زمانی در طول روز برای برنامه ریزی دیگر کارهای روزانه خود استفاده کند و در هر بازه زمانی یک کار بخصوص را انجام دهد.

 

تکنیک پومودورو چیست؟ تکنیک افراد حرفه‌ای و باهوش

 

پومودورو روشی جدید بر اساس قطعات زمانی (تایم باکسینگ)

برنامه‌ریزی بر اساس قطعات زمانی یا به اصطلاح انگلیسی (Time-boxing) اشاره به روش تقسیم بندی روز به بازه‌های زمانی کوتاه برای مثال نیم‌ساعته یا چند ساعته دارد که برعکس روش برنامه ریزی بر اساس فعالیت می‌باشد که زمان و روز را بر اساس فعالیت‌هایی مشخص تقسیم بندی می‌کند.

علم روانشناسی ادعا می‌کند موقعی که انسان در بازه‌های زمانی کوتاه کاری را انجام می‌دهد، تمرکز و یادگیری بیشتری دارد تا زمانی که برای یک بازه طولانی آن را انجام می‌دهد (درست مانند نتیجه‌ای که فرانچیسکو گرفت).

نکته بالا در روش تقسیم بندی زمانی افراد موفقی مانند بیل گیتس به چشم می‌خورد که روز خود را به بازه‌های زمانی پنج دقیقه‌ای تقسیم می‌کنند. تکنیک پومودورو هم بر این بنیان بنا شده است تا بتواند با تقسیم بندی بازه کاری مورد نظر به قسمت‌های کوچک، تمرکز و یادگیری با کیفیت تری را برای شما رقم بزند.

به افتخار خالق تکنیک پومودورو و شیوه کشف این روش، گوجه فرنگی نه تنها تبدیل به نماد روش پومودورو بلکه نماد تایم باکسینگ (روش برنامه‌ریزی بر اساس قطعات زمانی)  شده است.

 

چگونه پومودورو را انجام دهیم؟

در تنظیم بازه‌های زمانی پومودورو محدودیت خاصی وجود ندارد؛ در حقیقت شما می‌توانید با توجه به نیاز و کار خودتان ارقام زمانی را تغییر دهید. البته معیارهای مهمی وجود دارند که به آنها خواهیم پرداخت.

شما باید زمانی که در طول روز به کارهای روزانه خود اختصاص می‌دهید را به بازه‌های زمانی کوتاه 25 دقیقه‌ای تقسیم کنید. بین هر بازه زمانی 5 دقیقه استراحت داشته باشید و بعد از هر 4 پومودورو نهایتا نیم ساعت به خود استراحت دهید و دوباره شروع کنید.

پومودوروهای شما نباید بیش از اندازه کوتاه یا بیش از اندازه بلند باشند. همچنین حتما بعد از چند پومودورو بازه زمانی طولانی تری را به استراحت اختصاص دهید تا تمرکز مورد نظر را به دست آورید.

تکنیک پومودورو چیست؟ تکنیک افراد حرفه‌ای و باهوش